Susanne Irene Fjørtoft

Susanne Irene Fjørtoft

Etter to år ved Ålesund Kunstfagskole tok jeg en bachelor i scenografi ved Akademi for Scenekunst. Ålesund Kunstfagskole var springbrettet mitt som la en bred base av praktisk og estetisk kunnskap som jeg har mye å takke allsidigheten min i dag for.

 

Springbrettet

PerformanceEtter to år ved Ålesund Kunstfagskole tok jeg en bachelor i scenografi ved Akademi for Scenekunst. Når jeg var ferdig i 2009 flyttet jeg til Bergen og har siden det gått mer eller mindre fra prosjekt til prosjekt. Når ballen først ruller finnes det knapt noe som kan kalles en hverdag og jeg gjør i dag prosjekter både som scenograf, scenekunstner og performancekunstner.

 

Reisen jeg har vært gjennom etter utdanning har vært ganske utrolig.

 

Jeg dro på en workshop i Polen hvor jeg møtte en sveitsisk performancekunstner fra kanariøyene som bor i Oslo som jeg fortsatt utforsker tid sammen med. Jeg brukte fjær, honning og tau i en teaterinnstallasjon i en kirke i Nederland, forsøkte å ta drosjelappen uten hell og bodde to måneder i Tromsø hvor jeg gjorde scenografi for et turnerende teaterstykke omkring det å være ung. Der kom jeg i kontakt med en frigruppe på Senja som jeg til sommeren utarbeidet fem stedsspesifikke teaterinnstallasjoner sammen med og jeg gjorde et klasserom om til en kappseilet skute hos Vestlandske Teatersenter. Jeg holdt kurs omkring skulptur og rom og så fikk jeg sammen med tidligere medstudenter støtte til å gjøre to egne fullproduksjoner; et oljeeventyr og turning into saints. fot-www.pozaokiem.eu-715-1024x678Det var et tøft år med bratt lærekurve og så snublet jeg inn i Happy Gorilla Dance Company. Jeg ble spurt om å snekre en boks og endte opp med å gjøre både boksen, lysdesign og spille på kappsag under hele stykket. Derifra tok Happy Gorilla meg til Portugal og Hong Kong før vi spilte en ny forestilling i nedlagte butikklokaler i Trondheim, Oslo og Bergen. Vi har siden det lagt folk til å sove i sengene våre i Happy Gorilla Power Nap Shop ved festivaler i Marseille, Lisboa, Stettin og Skellefteå, og via et par øl innledet vi et samarbeid med bergensbandet Vulture Industries. Sammen med dem har vi spilt konsertforestilling ved flere metallfestivaler og laget en forestilling hvor musikerne fikk murstein istedenfor instrumenter. Jeg tømte Hammerfest for gelatin da jeg produserte logoen til Dansefestival Barents i en 2×6 meter stor vingummi og jeg gikk gjennom tidenes kultursjokk da jeg snekret og malte en ’norgesportal’ i garasjen på et hotell i Uganda. Oljeeventyret fikk nytt liv og nypremiere og ble presentert på en nordisk festival i Nederland og jeg har utforsket ’det ukjente’. Jeg har skrevet søknad på søknad, gjort rapporter, budsjetter og regnskap, jeg har redigert videoer, sydd kostymer, snekret, skapt spennende rom, lært meg hvordan utallige samarbeidsformer kan fungere og møtt meg selv i døren mange ganger. Jeg møter utfordringer på alle plan, og det er med på å forme både meg som menneske og prosjektene mine.

 

Happy Gorilla Exit Strategies
Happy Gorilla Exit Strategies

Ålesund Kunstfagskole var springbrettet mitt som la en bred base av praktisk og estetisk kunnskap som jeg har mye å takke allsidigheten min i dag for.

 

Les mer på susanneirene.no

 

 

Alle foto på denne siden tilhører Susanne Irene Fjørtoft