Fresco med Bentus

Fresco med Bentus

En gruppe studenter har oppdaget fresco. Tre uker med den entusiastiske læreren vår Bent Erik Myrvoll er ikke nok til å bli en frescomaler, men det er nok for å bli dypt engasjert.

Første møte med fresco

Bent Erik Myrvoll med studenter. Foto: Ronja Brunstad / Bent Erik MyrvollPå tre uker har de ni studentene lært at sand ikke er sand, at kalk er etsende men med noen fantastiske egenskaper, at rene fargepigmenter er edelt, at muring er noe man lærer gjennom armer og hender, at fresco kan få farger til å synge.

De ni studentene har valgt fresco som et valgfag. Flere av studentene har tenkt å bi arkitekter og liker jobbingen med materialene og er opptatt av hva fresco kan brukes til. Andre av studentene har lyst å lære hva fresco er, og å få fingrene i det. Er man først student hos den eneste skolen i Skandinavia hvor det undervises i fresco så må man benytte anledningen. Kanskje noen av studentene vil fordype seg videre i fresco? Kanskje vil noen ønske å jobbe med fresco i store utsmykkinger? Studentene har ulike planer for fremtiden men for gjengen på ni var det første møtet med fresco en stor opplevelse.

Kurset

Johanne murer. Foto: Ronja Brunstad / Bent Erik MyrvollMan begynner med begynnelsen og kurset startet med en introduksjon til frescomaleriet. Deretter trekker man på seg arbeidsklær og går i gang med sikting av sand, kalk og blanding av mørtel. Heldigvis brukes maskiner for å blande mørtelen. Kalken er etsende og maskinene har muskler, så HMS er viktig hele veien. Studentene kommer fort i gang med å legge murpuss på sine første områder på veggen. Så går man i gang med å male. Å male med pigment på våt murpuss ligner mest på å male akvarell. Pigmentene er blandet / revet med vann og skal legges i tynne lag. Det tar litt tid å få grep om dette og de første fargeflatene er gjerne bare små tester. Studentene planlegger maleriet sitt og murer dag for dag opp det feltet de klarer å male på en dag. For det er slik med fresco at etter 10 timer «stenger» muren seg og herdingsprosessen begynner. Så blir maleriene forsteinet og kan holde seg klare og fine i hundrevis av år. Eller helt til vi sliper dem ned og gjør klar for neste gruppe med nysgjerrige studenter.